Calamiteiten melden
Een calamiteit is een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en die heeft geleid tot de dood van, of een ernstig schadelijk gevolg voor een cliënt. Calamiteiten moeten direct worden gemeld bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Dit is vastgelegd in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
Nulmeting Wkkgz
Meer weten over de Wkkgz? Lees de nulmeting (mei 2016) die onderzoeksinstituut NIVEL uitvoerde in opdracht van het ministerie van VWS.
Calamiteiten melden
Wat is het verschil tussen een calamiteit, een complicatie en een incident? Wanneer moet je een calamiteit melden? Wie moet de melding doen, en wat gebeurt er als calamiteiten niet worden gemeld? De IGJ geeft antwoord op deze vragen in de brochure Calamiteiten melden aan de IGJ.
De IGJ publiceerde op 25 januari 2018 het rapport In openheid leren van meldingen. Uit dit rapport blijkt dat patiënten, naasten en nabestaanden steeds vaker worden betrokken bij calamiteitenonderzoek. De publicatie is een vervolg op het eerste rapport van 16 november 2016.
Informatie IGJ
Formulieren en informatie over melden, aangifte en aanvragen bij de inspectie vind je op: www.igj.nl/melden
6 maart 2018